مروری بر کتابِ “هنر داستان‌نویسی” نوشته‌ی ابراهیم یونسی

در جهت هدف اصلی وبلاگ‌ام که توسعه‌ی فردی نویسندگان تازه‌کار است، تصمیم گرفته‌ام کتاب‌های برتر و کمک‌کننده در حوزه‌ی نویسندگی را به شما دوستان عزیزم معرفی کنم. اما همچون گذشته از تجربه‌ی زیسته‌ی خود بهره می‌برم و مروری شخصی بر کتاب‌ها دارم و نه همچون نقدهای خشک و تکراری و روزنامه‌وار.

پیش از شروع اما پیشنهاد می‌کنم مقالات آیا شما هم مطالب کتاب‌هایی که می‌خوانید در ذهن‌تان نمی‌ماند؟ (راهکارهای من در خواندن کتاب)  و راه من به سوی نویسنده شدن   را مطالعه کنید.  

 

اولین کتابی که برای معرفی انتخاب کردم، اولین کتابی است که درباره‌ی آموزش نویسندگی در سیزده سالگی خواندم. ابتدا مشخصات کتاب را بخوانیم و سپس از رابطه‌ی خاصی که با آن دارم، برایتان می‌نویسم.

 

نام کتاب: هنر داستان‌نویسی

نویسنده: ابراهیم یونسی

تاریخ چاپ اول: 1369

تعداد صفحه: 541

قیمت: بین 147 تا 200 هزار تومان

ناشر: انتشارات نگاه

نسخه‌ پی دی اف: نسخه‌ی الکترونیکی کتاب در طاقچه موجود است. قیمت 29000 تومان

 

طرح جلد، فونت و صفحه آرایی: چاپ قدیمی که من دارم با اینکه بیش از بیست سال پیش چاپ شده اما فونت خوانا و مناسب و صفحه‌آرایی شکیلی دارد. اما چاپ جدید کتاب طرح‌جلد بسیار شکیل‌تر و مانوس‌تری نسبت به نسخه‌ی قدیمی دارد.

 

نظر مولف درباره‌ی کتاب: منظور از داستان در این کتاب، داستان کوتاه است. تا کنون (1369) کتاب مشروح و مستندی نبوده که از داستان کوتاه و تکنیک آن گفتگو کند. کار مولف در پرداختن این کتاب، بیشتر تدوین نظریات گروهی از سخن‌شناسانی است که بررسی عقاید و آراءشان در کار داستان‌نویسی مورد قبول و اعتنای نویسندگان به نام است.

 

داستان من و کتاب: 

همان‌طور که گفتم این کتاب را برای بار اول در نوجوانی خواندم، اما از آن‌جا که در آن دوران دلبسته‌ی رمان و رمان‌نویسی بودم، چندان با دقت و از سر اشتیاق نخواندمش. در طول سالیان پس از آن و شیفتگی روزافزونم نسبت به داستان کوتاه، بارها کتاب را خواندم و مطالب بسیاری آموختم.

اولین داستان‌های کوتاهم را تنها با راهنمایی جامع و کاربردی این کتاب نوشتم. زبان ساده و روان و مهم‌تر از همه نقل‌قول‌های ارزشمند از بزرگان داستان‌کوتاه‌نویس و همچنین مثال‌های داستانی مرتبط با هر بخش از نویسندگان به‌نام، برای من بسیار راهگشا و یاری‌رسان بود.

دقیقن نمی‌دانم چند بار کتاب را خواندم اما هر وقت در بخش‌هایی از داستان‌هایم برای مثال گفتگو، طرح، توصیف و یا … دچار مشکل می‌شدم با رجوع به کتاب تا حد زیادی مشکلم حل می‌شد. در حوزه‌ی داستان کوتاه، کتاب‌های زیادی نخوانده‌ام اما در حوزه‌ی نوشتن بسیار مطالعه داشته‌ام و کلاس‌های متعددی رفته‎‌ام به جرات می‌گویم که این کتاب در ابتدای راه بیشترین کمک را به من کرده است برای پیشرفت و حرفه‌ای شدن.

 

چند جمله‌ی کوتاه از کتاب:

  • طرح، نقل حوادث است، اما نقلی که در آن حفظ سببیت یا وجود رابطه‌ی علی اهمیتی خاص دارد.
  • چخوف درباره‌ی شروع داستان اینگونه می‌گوید: داستان باید بلافاصله چنگ در ذهن خواننده زند و بی‌درنگ او را به قلمرو احساس و افکار خویش کشد.
  • کار گفتگو کمک به داستان در جهت “راست‌نمایی” است.

 

چند پاره از کتاب:

انواع داستان کوتاه از منظر توصیف عملی:

  • داستان‌هایی که آکسیون قوی دارند و توصیف عملی در آنها اهمیت ناچیزی پیدا می‌کند.
  • داستان‌هایی که طرح قوی دارند، توصیف عملی هر چند برای داستان بسیار مهم است، اما به اهمیت طرح نیست.
  • داستان‌هایی که عنصر برجسته در آنها توصیف عملی است و طرح و آکسیون داستان در درجه‌ی دوم اهمیت هستند.

 

این کتاب چگونه به خواننده کمک می‌کند:

برای آغاز نوشتن اگر به کلاس و کارگاه نویسندگی دسترسی ندارید، معلمی خوب برای شروع نوشتن و همچنین شناخت و آشنایی با واژگان مهم و تخصصی در نویسندگی است.

مثال‌های خوبی در کتاب آورده شده تا با داستان‌های کوتاه مهم و همچنین اسامی نویسندگان برتر این حوزه آشنا می‌شوید. سه داستان مهم: ارمغان مغان، گردنبند و نمی‌رفتند را به تفصیل بررسی کرده است.

همچنین نمونه‌های بلندی همچون “داستان گیرنده شناخته نشد” را به صورت کامل آورده است. اگر دسترسی به داستان‌های کوتاه خوب و مشهور ندارید، در این کتاب چندین نمونه‌ی برتر را خواهید دید.

 

کمبودهای کتاب:

چیزی که از نظر من نبودش در کتاب مشهود است، عدم وجود تمرین است. شاید اگر در پایان هر بخش چند تمرین برای نویسندگان تازه‌کار وجود داشت کمک خوبی برای شروع می‌بود.

 

کلمات و عبارات کلیدی:

بخش‌های کتاب شامل:

  • کلیات داستان کوتاه
  • طرح
  • داستان را چگونه باید گفت
  • تنه‌ی داستان
  • توصیف
  • گفتگو
  • صحنه‌ی داستان
  • بحران و انتظار
  • اوج و پایان داستان
  • داستان‌های نمونه

 

ستاره‌ی من به کتاب (از پنج ستاره) : من امتیاز 4 را به کتاب می‌دهم.

 

اگر کتاب را خوانده‌اید و یا بعد از این معرفی خواندید، خوشحال می‌شوم نظرتان را برایم بنویسید.

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):