کوچینگ چیست؟

در دورانی زیست می‌کنیم که سرعت پیشرفت تکنولوژی،  فناوری اطلاعات و ظهور ابرانسان‌های پرتلاش و موفق، ثانیه به ثانیه افراد را به سوی رقابت و توسعه‌ی فردی فزاینده سوق می‌دهند. برای موفقیت در این عرصه‌ی سراسر رقابتی نیاز به آموزش و مربی بیش از هر چیز دیگری حس می‌شود.

افراد برای موفقیت و رسیدن به حد کمال پیشرفت، نیاز به شناخت هدف، شناسایی پتانسیل فردی و دستیابی به   راه‌کارهایی مناسب توانایی خویش دارند و درست همین جاست که نقش مربی (کوچ) مشخص و ضروری می‌گردد. مربی نه به معنای سنتی آن در کلاس درس و دانشگاه و مبتنی بر جنبه‌ی یک طرفه‌ی آموزش بلکه بر مبنای گفتگو و تعامل بین افراد و کوچ متخصص و کارآزموده‌ی مورد نیاز طرف آموزش می باشد.

کوچینگ در لغت به معنای مربیگری است و بر این باور پی‌ریزی شده که مهمترین شخص در پیشرفت و توسعه‌ی فردی یک شخص خود اوست. کوچ در اصل نقش راهنما و کاتالیزور را دارد. شاید بهترین تعریف برای شناساندن کوچینگ همان مثل معروف باشد که یادگیری ماهیگیری بسیار کارآمدتر از بخشیدن ماهی به فرد است. کوچ راهنمای آموزش ماهیگیری در دریای بی‌کران فرصت‌های طلایی‌است. به بیان ساده‌تر کوچینگ هنری است در جهت یادگیری و پیشرفت افراد تحت راهنمایی کوچ.

کوچینگ فرایندی مشارکتی بر پایه‌ی همراهی مربی با افراد می‌باشد که همگام با آن‌ها در پی راه‌حل برای افزایش کارایی، بهره‌گیری از تجربه‌ی زیسته‌ی فرد، تشویق به آموزش دیدن وهمچنین خودآموزی مهارت‌های مورد نیاز و در نهایت توسعه‌ی فردی است. بررسی جنبه‌های متفاوت علایق، توانایی، نیاز و نقاط ضعف فرد در یک رشته گفتگو و پرسش و پاسخ انجام می‌پذیرد. کوچ همچون یک راهنما به فرد در مسیر شناخت خود یاری می رساند تا با به کارگیری حداکثر نیروهای احتمالن ناشناخته برای خود فرد، او را به مقصد هدایتگر باشد.

کوچینگ نیاز و لازمه‌ی زندگی پرتکاپو وچالش‌برانگیز انسان امروز است. در تمام جنبه‌های زندگی همچون تندرستی، ورزش، تجارت، خود شناسی و غیره به کمک بشر می‌آید. حتی برای کسانی که به داشتن شغل تمایلی ندارند، می‌تواند برای داشتن زندگی بهتر و رسیدن به آرامش و لذت بردن از تنها فرصتی که هر انسان دارد، راه‌گشا باشد. افرادی که نیاز دارند از تمام امکانات ملی و معنوی برای در اختیار گرفتن زندگیشان و بهره‌مندی تام از آن راهنمایی داشته باشند.

در نهایت به نظر می رسد کوچینگ می‌تواند فازغ از هدف و خواسته‌ی افراد در  مواجه با زندگی، کمک دهنده و راهنمای هر انسانی باشد.

به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):